Fas 3 (o)hälsa

”Det är nu det gäller...."

Publicerad 2014-01-21 10:42:36 i Min berättelse,

 

En besökare har läst denna blogg och berättar här sin historia.

 

”Det är nu det gäller på Fas-3, vi kan bjuda på praktik som kan motsvara din erfarenhet och utbildning. Oroa dig inte längre, nu kan du andas ut.  Gör ett bra arbete, visa vad du går för så kan vi diskutera om de bidrag arbetsförmedlingen har att erbjuda din arbetsgivare”.

Det var det min arbetsförmedlare sa till mig med smil när jag hamnade i Fas-3. Han fick mig att tro att det var jätte positivt att vara Fas-3 deltagare. Det är i denna Fas som alt kommer hända för mig, jag får arbete och livet kommer att se ljusare ut. Mmmm väntar fortfarande på det lilla miraklet som jag var (lovad) av min hanläggare, undrar bara hur länge jag ska vara Fas-3 deltagare tills att jag får ett arbete som jag kan försörja mig på. Den bittra sanningen är att hamna i Fas-3 är inte dans på rosor som vissa tror. Det är inte så att man får arbete på direkten om man gör ett bra jobb, även om arbetsförmedlingen kan erbjuda ekonomiskt stöd till arbetsgivaren så är det en lång väg till anställning. Dom säger att man får testa fram sig på olika områden/ praktikplatser tills en av dem kan locka till jobb, men hur länge då? Det sägs att man kan vara på en praktikplats 2 år, sen blir man flyttat till en annan praktikplats, så det innebär att 2 år från min tid slösar jag bort på inget, visst är alla erfarenhet och kunskap man får i praktikplatser bättre än inget erfarenhet alls men det går att diskuteras!?! Jag vet inte, blir inte klok på hur detta fasen fungerar och vad syftet är med Fas-3, självklart så hoppas jag på det bästa, att en viss sanning av det AF säger om Fas-3 kan bli till verklighet.

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela